8 tips om je personeel te binden
Het aantal vacatures is op dit moment groter dan ooit. Met meer vacatures dan werknemers is het een enorme uitdaging om goed personeel voor de lange termijn aan je organisatie te binden. Veel werkgevers gaan ervan uit dat geld het belangrijkste middel is om medewerkers te binden. Spoileralert: dat is zeker niet altijd zo. Hoe zorg jij dat je – in de huidige krappe arbeidsmarkt – je personeel op innovatieve en originele wijze weet te binden? StarGo geeft je acht tips.
1. Goede primaire arbeidsvoorwaarden
Jouw personeel werkt natuurlijk niet puur en alleen voor de centen, maar geld is wel belangrijk om de vaste lasten te betalen en zorgeloos te kunnen leven. Dat zorgt voor ruimte in het hoofd, wat dan ook weer goed is voor de werkprestaties van je medewerkers.
Je kunt ook werken met een geldbonus gebaseerd op prestatie, alleen zitten daar een hoop haken en ogen aan. Daar lees je meer over in dit artikel.
Een andere primaire arbeidsvoorwaarde draait om de factor tijd. Tijd wordt steeds belangrijker. Men zegt ook wel: tijd is het nieuwe geld. Iedereen is anders, dus probeer de werktijden en vakantiedagen af te stemmen op de persoonlijke situatie van je werknemer. De family (wo)man wil graag de schoolvakantie vrij om te genieten met het gezin. Terwijl de single-werknemer juist liever twee weken in het buitenseizoen gaat luieren op de Bahama’s. Ga in gesprek en vind uit waar je werknemers blij van worden!
2. Creatief met secundaire arbeidsvoorwaarden
Secundaire arbeidsvoorwaarden geven jou als werkgever de mogelijkheid om je te onderscheiden. Regelingen voor een pensioen, reiskostenvergoeding, een telefoon, laptop of auto van de zaak zijn veelgehoorde voorbeelden. Ook een dertiende maand is een secundaire arbeidsvoorwaarde.
Dit is natuurlijk niet voor elk bedrijf realistisch. Wees daarom creatief, zoals onze klant Matrix Fitness Benelux. Zij bieden – heel toepasselijk – hun werknemers een gratis sportabonnement aan én de kans om per week twee uur te sporten in de tijd van de baas.
Andere opties zijn bijvoorbeeld het aanschaffen van een dartbord, tafeltennis- of voetbaltafel voor op kantoor. Al gaat het niet altijd om tastbare zaken. Investeer niet zomaar ergens in, maar vraag aan je medewerkers waar zij blij van worden. Wat past bij hen? Misschien hebben zij veel liever eens in de week een yogales dan een dartbord. Of stoppen ze op vrijdagen graag op tijd met werken, om gezellig te borrelen met collega’s.
3. Thuiswerken
In de coronacrisis stapte werkend Nederland massaal over op het thuiswerken. Voor collega X was dit een bevrijding. In plaats van drie ochtenden per week in de file te staan, kon hij zich nog een paar keer omdraaien en ontbijten met de kinderen. Collega Y daarentegen vond thuiswerken verschrikkelijk. Ze is single en haar wereldje werd erg klein in de thuiswerktijd: ze verpieterde aan de keukentafel, met de laptop voor haar neus. Lang verhaal kort: iedereen is anders en het is belangrijk om – voor zover mogelijk – de keuze bij je werknemer neer te leggen. Want als jij hier te star in bent, kan het zomaar zijn dat je medewerker binnenkort overstapt naar je concurrent die wél de ruimte geeft om thuis te werken.
Sommige werkgevers laten hun mensen liever niet thuiswerken, omdat ze bang zijn dat het team uit elkaar groeit. Maar ook daar is best uit te komen. Bijvoorbeeld door een of meerdere deeldagen per week te organiseren: dagen (of dagdelen) waarop collega’s elkaar treffen op kantoor.
4. Goed inwerken
Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Een gigantisch cliché, maar wel waar. Zorg daarom dat vóór de eerste werkdag van jouw nieuwe medewerker alles geregeld is. Extra attent: een persoonlijk welkomstbericht voor de start, eventueel aangevuld met praktische route-informatie of parkeerinstructies. Vervolgens kun je een buddy of inwerkcoach inzetten om iemand wegwijs te maken in jouw organisatie; een goed begin is immers het halve werk!
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt hoe belangrijk de eerste werkdag is. Die heeft namelijk invloed op hoe lang iemand bij de organisatie blijft. Is de eerste werkdag positief, dan blijft de werknemer gemiddeld gezien langer bij jou werken. Bevalt de eerste werkdag niet goed, dan neemt de werknemer ook eerder afscheid van jouw bedrijf.
Meer tips nodig om je personeel te binden?
Neem contact op met Bob!
Blijft je telefoontje onbeantwoord? Waarschijnlijk zijn we in gesprek. Geen zorgen: stuur even een appje of spreek de voicemail in en we melden ons snel!
5. Kans op ontwikkeling
Werknemers willen graag beter worden in hun werk. Geef ze de ruimte om zich te ontwikkelen. Dat hoeft niet altijd duur te zijn. Je kunt jouw werknemers bijvoorbeeld twee uur van hun fulltime werkweek laten besteden aan scholing. Door met een senior mee te kijken bijvoorbeeld, of door een gratis webinar of een cursus naar keuze te volgen. Dit wordt ook wel mastery genoemd, naast autonomy en purpose een essentiële manier om jouw werknemers te motiveren. Meer daarover lees je in dit blog.
6. Heldere communicatie
Slechte communicatie vanuit het management is de grootste ergernis op de Nederlandse werkvloer. Dat blijkt onder meer uit dit onderzoek. Zorg dat je zelf open communiceert naar de mensen in je organisatie over wat er speelt, maar geef je werknemers ook de ruimte om te praten over wat hen dwarszit. En zoek dan samen naar een oplossing. Praten en luisteren zijn allebei belangrijk.
7. Werkplezier
Het werkplezier van jouw werknemer levert betere prestaties op. Ook goed om te weten: iemand die plezier heeft in zijn werk (bij jouw organisatie) meldt zich minder vaak ziek en zal ook minder snel op zoek gaan naar een andere baan. Waarom zou je immers willen ruilen van baan als je goed op je plek zit en voldoende uitdaging ervaart?
Maar hoe zorg je voor maximaal werkplezier? Nou, denk aan de punten die bij de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn genoemd. Van tafeltennistafel tot vrijdagmiddagborrel: ze kunnen allemaal een positieve bijdrage leveren aan het werkplezier. Let er wel op dat je sfeer-opwekkende activiteiten en events niet moet verplichten, want niet iedereen is daarvan gediend. Daar is ook best iets voor te zeggen.
8. Fijne bedrijfssfeer
Past deze sollicitant bij de sfeer en/of cultuur van mijn organisatie? Het is belangrijk om jezelf die vraag te stellen bij een sollicitatiegesprek. Daar hebben jij, de nieuwe werknemer en je huidige werknemers baat bij. Een authentieke sfeer neerzetten en behouden hoort echt bij een goede employer branding en bij een aantrekkelijke werkplek. Uiteindelijk kunnen je concurrenten alles van je kopiëren, behalve de sfeer en cultuur binnen het bedrijf.
Sommige bedrijven gaan daar ver in en maken van hun bedrijfssfeer de belangrijkste pijler van de bedrijfsstrategie. Zij vragen zichzelf bij een sollicitatiegesprek af: zou ik met deze sollicitant gezellig een biertje kunnen drinken? Nogmaals, dat gaat wel heel ver. Maar je wilt een sfeer neerzetten waarin je werknemers zich thuis voelen. De sollicitant moet daar wel bij passen. Daar gaat het om.
Er is immers niet zoiets als werken en leven. Werk hoort bij het leven. En dat doe je het liefst in een sfeer en met mensen om je heen die bij je passen.
Jouw sterrenteam
De moraal van het verhaal: streef naar win-win! Jij moet je werknemers blij maken, dan zullen ze jou ook blij maken. En dat betekent dat je in deze tijd van krapte dus minder vaak op zoek hoeft naar goed personeel. Dus: laat je inspireren door deze acht tips. En heb je hulp nodig bij het vinden van de nieuwe superster van jouw organisatie? StarGo staat voor je klaar. Neem contact met ons op voor meer informatie!