Ga naar https://www.linkedin.com/. Klik op 'Ik' rechtsboven in je scherm. Er rolt nu een balkje uit, klik vervolgens op 'Profiel weergeven'. Je komt nu op jouw Linkedin profiel terecht. Kopieer de url die in de zoekbalk staat en plak deze in de balk hieronder.

Hoe onderscheid je jezelf als kandidaat van anderen?

Hoe onderscheid je jezelf als kandidaat van de vele andere sollicitanten? Samen met Anna Staats van Toos Werkloos hebben wij 5 praktische tips opgesteld.

Pas je CV aan. Bij iedere sollicitatie.

Je moet zorgen dat wanneer de recruiter of manager jouw CV leest, ze denken: wow, deze persoon lijkt echt perfect voor de job! Dit resultaat krijg je niet wanneer je één CV maakt en die bij alle sollicitaties meestuurt. Geen enkel bedrijf en geen enkele vacature is hetzelfde. En nee, het aanpassen van je CV betekent niet dat je dingen moet gaan verzinnen. Je hebt natuurlijk een hele lijst aan taken en verantwoordelijkheden die je bij een baan had. Per vacature waar je op solliciteert, pik je de punten eruit die het beste aansluiten op de vacature. Hiermee heb je echt direct een voorsprong op de concurrentie, omdat de meesten dit niet doen. Winnen dus! Enneeeh, ja… Dit geldt ook voor je motivatiebrief.

Creëer een unieke binnenkomer

Het aantal mensen dat werkloos is, stijgt snel. De kans is dus groot dat er meer dan 100 mensen solliciteren op dezelfde functie. Wanneer je solliciteert met je CV en een motivatiebrief, doe je exact hetzelfde als alle andere kandidaten en val je dus totaal niet op. Hoe je dit wel kan doen? Door het creëren van een unieke binnenkomer. Bedenk iets unieks wat leuk is om te lezen of te bekijken waarbij jouw unieke persoonlijkheid goed naar voren komt. Dit kan een website zijn (zie die van mij; www.annastaats.com), een infographic, een fotocollage of een digitaal mood board. You name it, wees lekker creatief.

Meer tips nodig?

Neem contact op met Bob!

Blijft je telefoontje onbeantwoord? Waarschijnlijk zijn we in gesprek. Geen zorgen: stuur even een appje of spreek de voicemail in en we melden ons snel!

Schakel hulp in wanneer je iets moeilijk vindt

In Nederland heerst het idee dat je solliciteren ‘maar gewoon moet kunnen’. Best bijzonder vind ik dat. Solliciteren is namelijk een verzamelnaam voor een hoop verschillende vaardigheden: schrijven, duidelijk communiceren, vormgeving, verkopen, marketing, personal branding, netwerken, etc. Meer dan logisch dat daar een paar dingen tussen zitten waar je (nog) niet zo goed in bent. Je kunt ervoor kiezen om alles zelf uit te vogelen. Je bent dan veel tijd kwijt met informatie zoeken, je probeert wat uit, het ene werkt wel en het andere weer niet, dus je zoekt nog maar weer verder en intussen blijft het baanaanbod uit. Jammer! Het is oké om hulp te vragen bij dingen waar je moeite mee hebt. Of waar je je onzeker over voelt. Sterker nog, het is juist supersterk en slim! Het is niet voor niks dat er zoveel e-books, online trainingen, info filmpjes en coaches zijn. Dit zorgt ervoor dat jouw weg naar succes korter is en dat jij sneller en vol zelfvertrouwen een sollicitatiegesprek voert.

Maak een sterke persoonlijke pitch

Wellicht komt de term je bekend voor; de ‘Elevator Pitch’ is een begrip dat wereldwijd wordt gebruikt. Het is een korte presentatie over jezelf waarin je in ongeveer één minuut vertelt over jouw kwaliteiten, vaardigheden en toegevoegde waarde. Dit is nog best lastig, vandaar mijn advies om hier echt even de tijd voor te nemen. Schrijf je pitch uit, kijk er een dag later nog eens naar en als hij goed is: spreek hem hardop uit. Oefen je pitch voor iemand anders of neem jezelf desnoods op.

In elk sollicitatiegesprek komt er een vraag waarbij jij perfect je persoonlijke pitch kan geven en hoe sterker deze is, hoe groter jouw kans op de baan. Maar weinig mensen nemen de tijd om een echt sterke pitch te maken en geven een onsamenhangend verhaal op de vraag ‘vertel eens wat meer over jezelf’. Wederom een moment om je te onderscheiden van je concurrentie dus!

Staat er een telefoonnummer bij de vacature? Bel even op.

Zorg dat je geen al te lastige vragen stelt, maar toon interesse in de vacature en stel een vraag over iets dat niet op de website of in de vacature terug te vinden is. Zorg wel dat je zeker bent in een gesprek aan de telefoon, dit is namelijk een soort van eerste indruk. Maar doe je die goed, dan zullen ze je onthouden. Hang altijd op met ‘bedankt voor je tijd, ik zorg dat je uiterlijk morgen (of die dag nog) mijn sollicitatie binnen hebt. En houd je aan die belofte. Hoe minder tijd tussen het telefoontje en het opsturen van jouw sollicitatie, hoe beter. Dan zit het telefoongesprek nog vers in hun geheugen.

In samenwerking met Anna Staats – eigenaar Toos Werkloos

April 2020 raakte ik voor de 2e keer in mijn leven werkloos. De eerste keer koos ik er zelf voor (ik vertrok naar Australië om daar te gaan wonen en werken) en de 2e keer kwam het door de gevolgen van corona. Ik heb jaren als Recruiter en HR-manager gewerkt, dus ik weet precies hoe het sollicitatieproces er aan de bedrijfskant uitziet. Maar ik ken ook de struggles, de onzekerheid en de stress van werkloos zijn. Nu bundel ik deze ervaring in mijn eigen bedrijf: Toos Werkloos. Ik coach mensen op het gebied van sollicitatiegesprekken voeren, een unieke binnenkomer creëren en middels online trainingen help ik mensen met het schrijven van hun CV, motivatiebrief en het optimaliseren van hun LinkedIn profiel. Op LinkedIn (Anna Staats) en Instagram ( tooswerkloos ) deel ik tips en inspireer ik mijn volgers met mijn positiviteit en kennis. Benieuwd wat Toos voor jou kan betekenen? Neem contact met mij op via mijn website.

Linkedin: Anna Staats